Tuesday 10 December 2013

indon -->filipino --->koreano ~~~~~ ahaksss!!! ^_~

 Indonesian drama

kali ni nak cite la sikit pasal drama2 luar yg jadi kegilaan rakyat malaysia dr dulu lg aku rase start dgn indonesian drama.. ya mbak n bapak sekalian.. ya.. drama indonesia femes bangat di malaysia ini (semangat sukarno pulak aku nih )..  kalau korg ingt dgn drama bawang putih bawang merah, liontin, intan,dewi, dan lain2 (byk sgt smpai aku pun malas nk tgk dah.. yg malas lg bile episodenye masya Allah panjangnye berjela2 smpai 200 episode.. haishh, x boring ke pelakon2 ni berlakon dlm drama tu... x paham aku.. dah tu, ade pulak yg copy paste cite dr korea pulak tu.. mcm x de skrip drama lain.. padan muke dirog bila pihak sbs korea pertikaikan drama diorg, siap nk saman lg tapi nasib baek diorg bayar hak cipta tu balik kt korea kire diorg mintk maap la n copy paste secara halalan toyyiban la kirenye (aku dpt dr enchek wikipedia, kalau salah maaf ye.. hehe).. hahaha.. agak2 la nk nipu audienss.. start dr situ aku dah x percaya keaslian drama indon nih plus malas nk tunggu episode die smpai tamat.. grrr.. buat aku gigit lidah je.. huh

Filipino drama
 
dari indon, kite g ke filipino.. aku start tgk drama negara ni bile tv2 tayang cite pangako sa yo, kahit kailan, sanay wala nang wakas, mula sa puso.. cite diorg ni pun hampir sama je dgn indon, payah sgt nak jumpe drama diorg yg kurang drpd 40 episode.. mesti beratus jela pjngnya.. tapi diorg ni jauh lebih best dr indon at least.. sebab x de scene kamera dekat2 muka kalau terkejut atau marah ke.. macm kat dlm cite indon tu.. haha, bosan gler aku tgk... korg cm ne? cite diorg pun ade je yg tiru korea tapi x byk.. dn diorg memang mengakui diorg buat remake drama tu sebab drama tu sgt feymes kat filipino.. contohnye drama coffee prince, my lovely sam soon, my girl, autumn in my heart, temptation of wife n many more..  tapi lately ni aku memang mint cite filipina sejak mak aku masukkan astro mustika yg ade astro bella.. astro bella ni siarkan semua telenovela except indon n korea.. tapi memang byk cite filipina yg best2 dan x tiru drama mana2..  contohnye sinner or saint, jenna,prinsesa ng banyera, jade, walang haggan n byk lagi laa.. byk sgt da aku tgk.. hahaha..  smpai x terkata dahh.. hehe (tapi sori ye kengkawan, cite latin kureeeng sikit sebab bayk sgt adegan seksi n over romantic.. x sesuai dgn taste aku gtewww..) hew hew hew..

Korean drama
 
then, baru la start dgn korean wave or istilahnye hallyu wave.. actually aku start dgn korea ni of kos dgn cite winter sonata yg letoopzz giteww n then autumn in my heart n truth.. tu la antara cerita korea yg awal yg aku tgk... aku x minat pun band2 idol ni.. aku lebih mint drama n filem diorg coz jauh lebih berkuality compared dgn malaysia  punya drama.... tapi aku x ckp la aku x minat lagu korea ni.. aku minta giler ost drama2 nih smpai aku sanggup beli vcd n cd (ok, time aku mude remaja pakai benda2 gtew je u ollsss... x pakai lg istilah downlod2 nih..hahaha.. aku sanggup tuh usaha mati-matian dpt no.1 dlm tingkatan utk exam final year form 2 aku semata2 nk kakak aku tunaikan janji die belikan aku vcd winter sonata n autumn in my heart.. giler tak giler aku ni.. hahaha.....
then, pas era drama2 tu berlalu, muncullah era drama full house, goong, my girl, dong yi, jewel in the palace dan lain2 yg mencetuskan fenomena mint band2 kpop ni sebab diorg ni guna korean idol berlakon dlm cite 2 plus penyaynyi ost dorg pun byk idol2 ni nyanyi ni...
sekarang ni pun kat astro dah ade KBS World dan ONE yg menyiarkan cite2 korea yg latest yg best2.. aku mint gler dgn drama I hear ur voice, To the beautiful you, the strange housekeeper, heirs (wow!!!) innocent man, fugitive of joseon, secret, romance town, incarnation of money, rooftop prince, sungyukwan scandal n banyak lagi laa.. byk gler rupenya aku tgk..

Korean Variety Show
 
aku rase start 2011 k-variety show start femes kat asia nih..termasuklah malaysia ye memandangkan semua org leh downlod show2 ni.. v-show ni banyaknye memang lawak la dan yg penting artis2 korea ni tunjukkan sifat sebenar diorg, x berlakon n x plastik as muke diorg, haha.. ala, diorg kan feymes dgn plastic operation diorg.. hihihihi.. dlm2 byk2 v-show seperti dad where r u going, barefoot friends,family outing, x man, infinite challenge, heroes n yg laen yg aku tgk, running man lah yg aku paling gler n mint.. family outing pun aku minat tapi sebab kawan aku introduce running man dulu br family outing kat aku (terbalik pulak kan.. hew hew.. padahal family outing ni senior pada running man nih... hakass u olllss, jgn mare yek.. hehe).. bg aku, running man ni best sebab diorg ni memang lawak n sgt competitive sebenarnye.. nampak je santai tp dlm hati semua berebut nk emas yg ditawarkan tu.. family outing pula lebih santai, happening n warm family, aku dpt rase ikatan antara diorg lagi kuat compare dgn running man sebab diorg ni x bertanding pun, siap semua laki pompuan tido je dlm satu bilik n masak2 sama2 (aku kagum cara diorg masak, x tumis pun sedap gler je, siput sungai pun sedap.. ahakss!!.. nasib x benda tu yg sodap.. hahaha)..  variety show diorg nih ade bg positip input aku rase terutama sikap tolong menolong n persahabatan yg erat antara members.. selain tu diorg cuba popularkan celebrity yg suam2 suku kat sana,, contohnye gary dr leessang, lee kwang soo, ji suk jin., haha, song ji hyo.. diorg ni bukan dr kelas satu celebrity kat sana.. kalau korg tgk ji hyo bukannye selalu pegang watak utama... tapi sejak running man, die makin feymes n dpt la watak utama dlm fugitive of joseon tu kan.. ( tu yg aku tengok la dlm tenet).. hukhukhuk..(terbatuk denn.. haha)

ok lah, sampai sini je lah post aku.. next time.. post pasal running man pulak ye..  (haha, aku tgh layan lagu2 ost running man ni.. jgn jeles u ollss.. ahakss~)

tata~~~ anyeong ^_~

No comments:

Post a Comment